این کادر جستجو را ببندید.

خارش بعد از جراحی بینی

جراحی بینی ، مانند هر جراحی زیبایی دیگری ، ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه باشد. این عوارض ، در همه افراد به یک شکل بروز نمی دهد. بلکه به عوامل مختلفی مثل نوع بینی ، نوع جراحی ، مهارت جراح بینی و غیره بستگی دارد. یکی از این عارضه ها ، خارش بعد از جراحی بینی است. خارش ، می تواند در اثر عوامل متعددی بروز دهد که هر کدام ، بسته به شرایط مختلف ، شدت مختلفی نیز دارد. دکتر سهیلا رشیدی مهر ، بهترین جراح بینی دزفول ، کمک می کند تا جراحی بینی را با بهترین نتیجه و کمترین عوارض تجربه کنید. در ادامه به بررسی این عارضه ، علت و راه های درمان آن پرداخته می شود.

خارش بعد از جراحی بینی

علت خارش بعد از جراحی بینی چیست؟

بعد از جراحی بینی ، برای این که فرم بینی حفظ شود و به آن آسیبی وارد نشود ، تا زمان مشخصی بر روی آن ، اسپلینت یا گچ بینی قرار داده می شود. در این روند ، ممکن است بینی دچار خارش شود. علت این امر ، می تواند تعریق زیر گچ بینی یا جوش زدن در آن ناحیه باشد. بنابراین ، موضوع نگران کننده ای نیست و بعد از برداشتن گچ ، از بین می رود. دقت کنید که نباید به هیچ عنوان ، بینی را دستکاری کنید. زیرا ممکن است به بینی شما فشار وارد کند.

از طرفی نیز عده ای بعد از برداشتن گچ ، با خارش بعد از جراحی بینی روبرو می شوند. این موضوع می تواند به دلیل حساسیت رخ دهد. به این منظور که بینی افراد در برابر بخیه ها واکنش نشان می دهد و بینی ، درگیر خارش می شود. همچنین چسب بینی نیز در این امر ، موثر است. بنابراین ، پیشنهاد می شود که نحوه صحیح چسب زدن را یاد بگیرید و از چسب های باکیفیت استفاده کنید ، تا بروز این خارش ها را به حداقل برسانید.

دقت کنید که افرادی که دارای پوست های خشک هستند ، ممکن است این عارضه را بیشتر تجربه کنند. بنابراین ، لازم است تمام اقدامات لازم را در جهت مرطوب ماندن پوست ، صورت داد.

نکته دیگری که اهمیت دارد این است که برخی فصول مانند بهار ، باعث بروز آلرژی های بیشتری در افراد می شود. بنابراین ، قبل از اقدام برای جراحی ، به این نکته نیز توجه داشته باشید.

درمان خارش بعد از جراحی بینی

در صورتی که بعد از عمل ، با این مشکل روبرو شدید، با توجه به تشخیص علت خارش و مشورت پزشک ، می توانید یکی از راه های درمان زیر را پیش بگیرید:

• مصرف داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامین با تشخیص و تجویز جراح بینی
  • خودداری از مصرف مشروبات الکلی
  • پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات
  • عدم قرارگیری در معرض نور دود و عوامل تحریک کننده بینی مانند موی حیوانات یا گیاهان
  • خودداری از مصرف شوینده ها و مواد شیمیایی
  • پرهیز از دستکاری و خاراندن ناحیه مورد نظر
  • استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای کاهش ورم ، التهاب و در پی آن، خارش بینی
  • استفاده از پمادها یا کرم های ضد خارش با تشخیص پزشک (در صورتی که بینی هیچ عفونتی نداشته باشد)
  • نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد برای هیدراته ماندن و جلوگیری از خشکی پوست

آیا می توان از خارش بعد از جراحی بینی پیشگیری کرد؟

باید گفت بله. با رعایت نکات ضروری و انجام مراقبت های بعد از عمل بینی ، می توان از بروز این عارضه تا حد زیادی جلوگیری و پیشگیری کرد. برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

• رعایت بهداشت فردی
  • شستشوی صورت با آب تمیز
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • نوشیدن آب فراوان
  • عدم مصرف غذاهای تند، شور و ادویه دار
  • استفاده از رختخواب و بالش های تمیز
  • عدم مصرف الکل و سیگار
  • خودداری از مصرف خودسرانه دارو یا پماد

آیا خارش بعد از عمل بینی خطرناک است؟

خیر. این عارضه طبیعی است و ممکن است بعد از عمل ، هر زیباجو تجربه کند. با توجه به مواردی که ذکر شد ، لازم است مراقبت های مهمی را در این راستا انجام داد و بعد از آن، این مشکل برطرف می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که گاهی این خارش ها ، با سوزش یا خونریزی همراه هستند. در آن صورت ، می توانید با پزشک خود مشورت کنید و راه های دیگری را در راستای آن انجام دهید.

امتیازدهی به مقاله
قدیمی‌ترین